Reisverslag 25+ projectreis

foto 25 1

Maandenlang aan het werk, drie voorbereidingsbijeenkomsten waaronder een heel weekend en kilo’s aan sponsormateriaal, de groep was klaar voor de 25+ projectreis. 30 oktober stonden we met negen man (Janneke, Jasper, Laura, Marjan, Marjon, Pepijn, Peter, Petra en Bert) op Schiphol voor een vlucht van zeven uur naar Ghana.

Eenmaal in Ghana aangekomen zijn we eerst een paar dagen in Accra, de hoofdstad van Ghana, geweest. Hier hebben we de Scouts en Guides die ons begeleiden bij onze reis ontmoet. Daarnaast stond er een bezoek aan de Black Star Square, het Kwame Nkrumah Mausoleum, het Ghana Girls' Guide Association Training Centre en het Scouts Headquarters op het programma.

Op zondag twee november zijn we naar Kakum National Park, Cape Coast en Elmina gegaan. In Kakum National Park hebben we een ‘Canopy walk’ gedaan, een toch door de boomtoppen van het park. In Cape Coast en Elmina hebben we de slavenforten bekeken.

De volgende stop was Huhunya, dit was de locatie van ons eerste project. We hebben in Huhunya voorlichting over hygiëne en vroegtijdige zwangerschappen gegeven aan schoolkinderen en –jongeren en we hebben een weeshuis bezocht. Ook de toeristische attracties kwamen aan bod, we hebben gezwommen bij Boti Waterfalls, we hebben de Umbrella Rock bekeken en we hebben kralen gemaakt.

Vervolgens reisden we naar Wa voor ons tweede project. Tijdens deze reis hebben we wat stops gehad. In Kumasi hebben we op negen november de markt bezocht. Dit is de grootste openlucht markt van West Afrika. In Nkoranza hebben we Baobeng Fiema Monkey Sanctuary bezocht, wat een natuurpark voor apen is. Bij de Kintampo Waterfalls hebben we weer gezwommen.

foto 25 2

Mole National Park was de laatste stop voordat we naar Wa reisden. Mole National Park is een nationaal park wat bekend staat om haar olifanten. ’s Ochtends hebben we een wandelsafari gehad. Tijdens de ochtendsafari hebben we de olifanten gezien. Daarnaast hebben we wrattenzwijnen, bavianen en waterbucks gezien gezien. ’s Middags hadden we een jeepsafari. Tijdens de jeepsafari hebben we veel antilopen gezien.

In Wa hebben we ons tweede project gedaan. We hebben drie scholen bezocht voor voorlichting over hygiëne. Verdeeld over de scholen hebben we een kleine duizend leerlingen bereikt. Daarnaast hebben we met de Scouts van Wa een scoutingopkomst gehad over pionieren (platte knoop, mastworp en kruissjorringen), windrichtingen en het gebruiken van een kompas. De Scouts hebben driloefeningen laten zien. Als afsluiter hebben we gedanst en hebben we ons sponsorspullen (schriften, hygiënische artikelen, speelgoed etc.) gedoneerd. We hebben ook een bezoek gebracht aan Wechiau Community Hippo Sanctuary. Hier hadden we een bootsafari en hebben we nijlpaarden in het wild gezien!

foto 25 3Op 17 november zijn we naar Tamale gegaan voor een bezoek aan de ‘Scoutsvillage’. De ‘Scoutsvillage’ is een scoutingterrein. We hebben hier, samen met zo’n veertig Scouts, gekampeerd en een scouts opkomst gedraaid. De opkomst bestond uit kompaswerk en het leren van de windrichtingen. De Scouts hebben uitleg gegeven over scouting in Tamale en omgeving. ’s Middags hebben we in Tamale het voetbalstadion en het brandweerkazerne bezocht. We hebben het kamp in Tamale ’s avonds afgesloten met een kampvuur waar we Nederlandse en Ghanese liederen hebben gezongen.

De laatste paar dagen stonden in het teken van reizen. We zijn eerst teruggegaan naar Kumasi voor een overnachting waarna we terug naar Accra zijn gegaan. Hier hebben we afscheid genomen van iedereen en hebben we het vliegtuig terug gepakt, terug naar Nederland.

De reis door Ghana is er één met veel indrukken geweest. Van de slavenforten in het Zuiden tot de Nijlpaarden in het noorden, we hebben veel gezien en meegemaakt. We hebben fufu langs de weg gegeten, ons toilet zat vol met kakkerlakken maar we hebben ook nieuwe vrienden leren kennen en we hebben hele vrolijke kinderen gezien. Deze reis is er een die we niet gauw zullen vergeten. Bij deze willen we iedereen die heeft meegeholpen met het organiseren van de reis, die ons gesteund hebben met sponsorspullen of die ons hebben begeleid tijdens onze reis bedanken!